darkmanx88 написа:Правя ремонт на апартамента, кооперация на три етажа, строена през 1950г., на гредоред е, аз сам на втория етаж. Искам да си направя тавана с гипс-картон (около 20кв.м.), но се притеснявам от напукване. Моля за съвет как да постъпя, дали правилно съм се ориентирал. Благодаря предварително.
Здравей,
Може да се каже,че правилно си се ориентирал тъй като времето на рабицата,летвичките,чопа и варта или гипса мисля отдавна отмина
Надявам се,че не си решил да монтираш гипсокартонените плоскости директно на гредореда?!?
Използваш метална конструкция за гипсокартон/в други държави изпалзват дървена,но тук няма как да намериш хубав дървен материал,а и при цена от 23ст/м за профил се сещай сам.Използва се също и федер шина,но пак няма да намериш/Та на въпроса ти.Пуснал съм и тема специално за системи сухо строителство,писал съм както и други колеги в раздел тавани,но няма да те карам да търсиш и ще обясня пак.
Апропо форума се намира в сайта на "Мисия Моят дом"можеш да прегледаш и записите от предаванията.
Купуваш си UD и CD профили,директни окачвачи,вата,паропропускливо фолио,гипсокартонени плоскости и монтажни консумативи/рапидни винтове 1-ин вид за плоскостите и друг за монтажа на директните окачвачи към гредореда-сам се сещаш,че стъпката на резбата трябва да е за дърво!,пирон-дюбели-PVC дюбел с пирон или въртящ се щифт за монтажа на UD профила към стените/.Шпакловъчен материал.
Тънкоста е в монтажа на конструкцията,1-во конструкцията можеш да я монтираш напречно или надлъжно спрямо плоскостите/ще помоля "колегите" да не се впускат в спорове и споделяне на "личен" опит!Какво означава напречно/него ти го препоръчвам тъй като товароносимостта на тавана предполагам,че няма да е голяма/имам предвид,че няма да монтираш пиано на плоскостите/примерно помещението ти е 3400мм на 4200мм/трябва да се съобразиш и с посоката на гредите,тъй като върху тях ще монтираш конструкцията,предполагаме,че те са напречно т.е. дължина 3400мм това означава,че конструкцията от CD профили ще е с дължина 4200мм.Започва се с идин "нулев"профил с отстояние от стената не повече от 100мм,следващия профил се поставя на 500мм пак от стената!!!-не от нулевия профил!!!,3-ят профил се монтира на 500мм м/у осово разстояние от 2-рия/или на 1000мм от стената/и така до като последния ти профил стигне срещуположната стена но на не повече от 100мм от нея.Обяснявам защо-НИКОГА не фиксирай плоскостите с рапидни винтове към UD профила с който си изградил рамката на конструкцията/монтира се на стените като с нея задаваш точното ниво на конструкцията и по нея нивелираш!/,защото така спираш възможноста за свободното движение на плоскостите предизвикано от вибрациите и движението на сградата!!! и винаги ще пука по ъглите.За това са двата крайни профила! последното свързване на плоскостите трябва да е на разстояние от 50-100мм.Поставяш си ватата и паропропускливото фолио/има указана посока за монтаж/
След това започваш с монтажа на плоскостите/напречно на конструкцията/дължините са 2000х1200 за таван дебелина 12.5/не ползвай 9.5 нито ще спестиш пари,нито ще олекотиш тавана,а само ще си докараш неволи като изкривяване на тавана след време!/,поради това,че стените никога не са перфектни чисто/имам предвид липсата на идеален прав ъгъл м/у тях/ практически те съветвам да не започваш от ъгъл!Измерваш от стената към средата на помещението 1140мм, бележиш по профилите за по-добра пригледност и монтираш първата плоскост 2000х1200 след това продължаваш с плоскоста усоредно до нея като я разкрояваш с размер 1000х1200,продължаваш пак с цяла плоскост 2000х1200 и така шах-матно докато стигнеш до края.Връщаш се на ъгъла взимаш си точните размери,разкрояваш и монтираш.След това продължаваш "напред"до срещу положната стена.Идва ред на шпакловането.
1-во шпакловаш всички фабрични фуги с малко шпакловъчна смес колкото да запълни ръбовете м/у двата листа,а не цялата фуга!Изчакваш около 40-50мин.и "циклиш"отстраняваш "мустака"./"Колегите веднага ще гракнат,че това не се прави,че те са "майстори" и шпакловат на 2-ве ръце.Не става!/След това запълваш напречните фуги и поставяш глас-фазерна лента!След като изчакаш отново 40-50 да дръпнат добре запълваш изцяло фабричните фуги и поставяш глас-фазерна лента,след като изсъхне добре познава се по това,че влагата изчезва и изсветляват фугите,нанасяш следващата ръка пак 1-во по напречните фуги като ширината на "разливане" е между 450-500мм/за това вече се "иска ръка",по същия начин след като са дръпнали напречните фуги оформяш и фабричните.На другия ден шлайфаш със шкурка №80! така падат мустаци грапавини и прочие!И идва ред на "последната ръка" за фугите.За целта използваш финишборд,сатен гипс или F2 на Кнауф.Задължително шпакловаш и всички ъгли таван-стени с лента/принципа е същия като при напречните фуги!/2-ве важни правила при шпакловането и офорвянето.1-во не натискай! с маламашката,2-ро не шлайфай с натиск!За по-добра пригледност когато проверяваш за дефекти не го прави на дневна светлина,а използвай халогенна лампа като я държиш в близост до тавана/става и като "галиш" фугата с ръка,но 1-во трябва да си шпакловал около 10000м2 за да придобиеш тази чувствителност
/След като приключиш и ефекта който си постигнал те удовлетворява ако си маняк на тема качество шпакловай цялостно тавана с материала който си ползвал за финиш,ако ли не направи си подготовката за боядисване,включва помитане на тавана от прахта,грундиране!!!нанасяне на "контролната ръка"/бял латекс! така уеднаквяваш основата като цвят и излизат скрити дефекти преди същинското боядисване-отстраняват се със стукопласт например!/нанасяш акрилатен силикон задължително във всички ъгли таван-стени /точно той създава еластичния филм и предпазва от напукване!/и продължаваш с боядисването.
Надявам се да съм бил полезен,а също така да не съм досаден с подробните обяснения и да предизвикам гнева на модераторите и сайт админа
Успех в начинанието.
Преди да си късате "майсторските" тапии,1-во ги заслужете